L’excel·lència i la vocació artística i internacional de Maricel s’apleguen amb motiu del seu centenari
L’exposició del Centenari de Maricel, que presenta el Museu de Maricel, mostra el procés de construcció d’una de les obres arquitectòniques més singulars i rellevants del Noucentisme, culminada ara fa cent anys: el conjunt arquitectònic i artístic de Maricel. Esdevingut com una de les icòniques culturals catalanes, Maricel va acollir una extraordinària col·lecció d’art hispànic antic i modern reunida per Charles Deering de la qual se’n mostren ara una trentena de peces. L’exposició –que es podrà veure fins el 24 de febrer– il·lustra el cos central de la commemoració duta a terme organitzada entre 2018 i 2019 per Museus de Sitges i integrada en el capítol de commemoracions oficials de la Generalitat de Catalunya. Centenari Maricel (1918 – 2018) té com a comissaris a Ignasi Domènech –cap de col·leccions de Museus de Sitges– i l’historiador de l’art, especialista en les antigues col·leccions de Maricel, Sebastià Sánchez Sauleda, ambdós autors de diferents estudis sobre Maricel. L’exposició serà inaugurada, avui dijous 15 de novembre, per Quim Torra, president de la Generalitat.
L’exposició Centenari Maricel (1918 – 2018) està produïda per Museus de Sitges, en col·laboracuó amb el Departament de Cultura de la Generalitat, i presenta 113 obres, entre pintures, dibuixos, fotografies, rajoles, plànols i maquetes, que permeten contextualitzar la importància cabdal que va suposar aquesta extraordinària obra impulsada per l’industrial i col·leccionista nord-americà Charles Deering (1852-1927) i dirigida per l’enginyer i crític d’art Miquel Utrillo (1862-1934), així com la destacada col·lecció d’art hispànic que va atresorar aquells anys. La mostra conté una trentena d’obres que havien format part de la col·lecció de Charles Deering, que posteriorment es va traslladar als Estats Units. També presenta dues pintures inèdites de Ramon Casas.
L’exposició aporta una visió detallada del projecte ideat per Utrillo per acomplir els ideals de Deering. La iniciativa d’Utrillo va consistir en transformar l’antic hospital de Sant Joan Baptista, edificat al segle XIV, la casa situada entre l’hospital i el Cau Ferrat (Can Xicarrons) i diverses vivendes a banda i banda del carrer de Fonollar en un magnífic conjunt arquitectònic que havia de complir les funcions de residència (Maricel de Mar) i d’espai per acollir les col·leccions d’art de l’industrial americà, el que seria el Palau de Maricel. Al sector del darrere, amb la façana a la plaça de l’Ajuntament, s’hi van construir edificis annexos i de serveis, com la casa de Miquel Utrillo, i el garatge, tot comunicat internament.
Centenari Maricel (1918 – 2018) ofereix una complet retrat de Charles Deering i exposa els motius que el van dur a construir el conjunt de Maricel, al temps que aporta una visió global de la transcendència de la seva col·lecció, integrada per retaules medievals i obres d’artistes com el Greco, Goya, Zurbarán, Murillo, Meifrèn i els més recents de Casas, Rusiñol o Zuloaga. L’exposició reivindica l’ambiciós projecte de Deering i Utrillo que, anys després dels moments de màxim esplendor del Cau Ferrat de Santiago Rusiñol, va situar novament Sitges com un referent del món cultural i artístic. Maricel va esdevenir un punt de referència dels circuits culturals del país va atraure personalitats de tota mena, captivats pel resultat de l’obra– i des dels seus inicis, va constituir una de les millors cartes de presentació de l’excel·lència que va escenificar el Noucentisme. La destacada col·lecció d’art hispànic que va aplegar Charles Deering va contribuir a convertir Maricel en un focus d’art de primer nivell i amb ressò internacional.
Les obres de l’exposició
L’exposició presenta una trentena d’obres del que va ser la col·lecció Deering, que tornen a Sitges amb motiu de la mostra i que abracen des de l’Edat Mitjana fins l’Art Modern. La mostra exhibeix obres de Ramon Casas, Antoni Viladomat, Hermen Anglada-Camarasa, Josep Clarà, Gustau Violet, Joaquim Sunyer, Enric Galwey, Jacques Mathey, Antoni de Ferrater, tres retaules medievals i la Mare de Déu de les Avellanes, de Bartomeu Robió, del darrer terç del segle XIV.
Casas és l’artista més representat, amb divuit olis i dibuixos, entre els quals dues pintures inèdites: Mirador de Maricel (sense data documentada) i Retrat femení (1904-05), procedents, totes dues, de col·leccions particulars.
Les obres que integren l’exposició procedeixen de diverses col·leccions públiques i privades, com el Museu Carmen Thyssen de Màlaga, el Museu Nacional d'Art de Catalunya, el Museu del Modernisme de Barcelona, la Biblioteca de Catalunya, l'Institut Ametller d'Art Hispànic, el Museu Diocesà i Comarcal de Lleida, el Museu de València o el Museu de Reus, entre d'altres. La mostra també presenta fotografies inèdites procedents de la Deering Estate (Miami), cedides expressament amb motiu del Centenari de Maricel. A més, també hi ha una rellevant mostra de documents procedents de la Biblioteca Santiago Rusiñol, l’Arxiu Històric de Sitges i el Consorci del Patrimoni de Sitges. Entre els fons privats hi ha peces cedides per les col·leccions d’Artur Ramon i Lluís Bassat.
Fes la visita guiada a l’exposició ‘Centenari Maricel (1918-2018)’
Fes la visita guiada ‘Un passeig pel Maricel de Charles Deering’